Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 6 april 2014

10 fel entreprenörer gör när de ska kommunicera: Del 2

Entreprenörer är spännande människor. Fulla av driv och drömmar. Lite som barn, faktiskt. Och lite som med barn så kan ibland entreprenörer ha svårt att vara tydliga när de ska förklara saker. Detta är en följetong med 10 tips på hur du som entreprenör blir bättre på att kommunicera. Två nya tips varje vecka.

3. Att hellre vilja vara duktig än äkta

Låt oss börja med att konstatera att du är duktig: Du är duktig. Hade du varit slarvig eller kass så hade du inte tagit dig hela vägen dit där du är idag. Så. Du är duktig. Låt oss gå vidare.

Jag vill inte att du ska försöka visa dig smartare än vad jag är, jag vill inte heller att du ska visa att du är duktig. Jag vill att du visar att du ser, hör och förstår mig. Det gör du inte genom att skryta eller räkna upp allt du gjort rätt. Det gör du också genom att vara äkta. Genom att vara människa. Genom att visa att du också har utmaningar, tvivel och ibland hittar sätt att lösa dem. Inte alltid. Du behöver inte måla upp en bild av att du är perfekt. Det är skitsnack. Om du ljuger om ditt perfekta liv kanske du ljuger om annat också. Jag vill inte ha lögner inblandat i vår relation. Jag vill att du kommunicerar med äkthet.

Förstå att sårbarhet kan vara en styrka.

Träna på att dela med dig av dig själv.

Använd våra gemensamma utmaningar som kontaktytor.

4. Att kommunicera som alla andra

Flounder_camo_md

En av de största utmaningarna med att leva och vara verksam i ett kommunikationssamhälle är den mängd kommunikation som sänds ut och tas emot varje sekund. Risken är att det du försöker förmedla försvinner i bruset. Det är ännu större risk att ditt budskap försvinner i bruset om ditt budskap ser ut som, låter som och smakar som resten av bruset. Om alla företag har en blå logotyp så kommer majoriteten att minnas företaget som vågade ha en rosa logotyp. Ett av de företag som har lyckats bäst med kommunikation som sticker ut är Apple – alltifrån kritikerrosade kampanjen ”1984″ till deras framgångsrika spridning av lanseringarna via webben. Det Apple gjorde var att de tittade på hur resten av deras bransch kommunicerade och bestämde sig för att gå sin egen väg.

Observera hur resten av din bransch kommunicerar

Skapa ett budskap och en lösning som sticker ut

Våga stå kvar och vänja publiken vid ditt sätt att kommunicera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>