Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 27 april 2014

10 fel entreprenörer gör när de ska kommunicera: Del 5

two_faced_pumpkin_by_badboych-d6p3tpm

Entreprenörer är spännande människor. Fulla av driv och drömmar. Lite som barn, faktiskt. Och lite som med barn så kan ibland entreprenörer ha svårt att vara tydliga när de ska förklara saker. Detta är en följetong med 10 tips på hur du som entreprenör blir bättre på att kommunicera. Här kommer sista delen.

9.    Att skicka olika budskap till kunder och medarbetare

Ett serviceföretag som utåt sätt förmedlar ett budskap om kvalité, människovärde och lyhördhet och inåt snackar skit om sina kunder kommer inte att lyckas eftersom det är två totala motsatser.

Det du säger inåt behöver stämma överens med det du säger utåt. Det gäller både företag och person. Ett vårdföretag kan inte ha 50% sjukfrånvaro bland sina medarbetare och en jämställdhetsminister behöver vara hemma för vård av barn i lika stor utsträckning som sin partner.

De som lyssnar på dig kommer att göra en enkel ekvation : det du säger utåt + det du gör inåt = din trovärdighet. Ju mer trovärdighet du har desto större chans att de vill göra business med dig.

Se över vilka budskap du kommunicerar.

Fundera på hur dessa kommuniceras internt.

Justera bilden, ibland kan du behöva ta bort vissa budskap om de inte funkar internt.

10.    Att glömma varför du började

397629064_5c12603144_o

 

Foto: US Army, CC

Att vara entreprenör är att hoppa blundandes från ett flygplan och ta reda på om fallskärmen fungerar på vägen ner. Livet blir ett ständigt risktagande både vad gäller ekonomi, sömn, familj, relationer och hälsa. De flesta som startar eget, oavsett om de gör det själva eller tillsammans, gör det för att de brinner för något. Oavsett om detta något är appar, människor, disktrasor eller antika stolar så finns det en stor passion bakom och det är den som fungerar som bränsle för dig och tar dig genom de regniga dagarna och de mörka nätterna. Det är också den du kommunicerar och den människor attraheras till i början.

Kom ihåg den energin. Kom ihåg den drivkraften. Kom ihåg varför du en gång startade ditt företag. Fortsätt använda den kraften, kommunicera med den energin och låt världen veta hur starkt du vill göra det du gör.

Fundera på varför du startade.

Skriv din story.

Dela med dig av den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>