Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 12 december 2014

Blir du glad för julklappen du får av jobbet?

Företagsamt

Pling i telefonen jämte min kaffekopp. Jag sitter på ett fik mitt emellan två kundbesök och uppdaterar hemsidan för att synliggöra refo-paketen som en mer hållbar julklapp, när jag får ett mail från en kompis som sitter på tunnelbanan. Han hade hittat Aftonbladets undersökning om att två av tre svenskar hellre skulle ge sin jobbjulklapp till något som de kände hade ett högre värde och tänkte på mig.

Har du också fått en julklapp från jobbet som kändes sådär? Och sen kanske till och med hittat vad den kostade i affären, 69 kr och känt att det där hade man kanske kunna göra på ett annat sätt?

Så jag uppdaterar klart och sen tänker jag marknadsföring i realtid. Det vill säga att använda en aktuell händelse och lägga till det jag vill framföra som mitt budskap  med en egen vinkel eller fråga. Jag gillar twitter, det är både snabbt och kan hetta till. Dessutom finns det bara 140 tecken. Det är lite Sudoku över det hela. Meningen ska vara snygg, budskapet klart och pang på rödbetan.

Så jag lägger en tweet med ”vill du klä på barn istället för att få jobbjulklapp” med ping @aftonbladet för att dom skulle se den. Tänk om det blir en artikel som visar det som refo gör och som egentligen handlar om att få personer att klara sig själva och tro på sina idéer samtidigt som vi jobbar på ett hållbart sätt? Jo, eller hur. Jag borde kanske ha ringt till journalisten också! Tänkte inte på det just då och där…

Vill du se ett annat bra exempel på viral marknadsföring och på hur man kan utnyttja den politiska röran som finns nu för att marknadsföra Briocher?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>