Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 6 juni 2013

Content is king!

Om hur man själv kan skapa intressant innehåll för sina kanaler i sociala medier och därigenom också få uppmärksamhet i pressen.

Eftersom vi inte tagit in riskkapital, så har vi just nu inte råd att spendera pengar på TV-reklam. Vi försöker att exponera oss på andra sätt. Sociala medier är en viktig del av vår marknadsföring. Förutom att de frågor vi tar upp på t.ex. twitter och min blogg kan öka vår försäljning genom att påminna om att vi finns, visar engagemanget också vad vi är för ett företag, vad vi står för och vilka frågor som är viktiga för oss.

En grundläggande regel för aktivitet i sociala medier är att inte råsälja. Man måste ha någonting att bjuda läsarna på, något av nyhetsvärde. Om man däremot skapar ett värdefullt innehåll, också kallad ”content” (även när man talar svenska), kommer nyheterna att spridas och i bästa fall hamna i tryckt media också.

För någon månad sen skapade jag en nyhet genom att besöka 61 stycken restauranger på Götgatan och fråga dem vilket land köttet i en slumpvist utvald rätt från menyn kom ifrån. För mig som driver ett matkasseföretag är det helt uteslutet att skicka ut omärkt kött i kassarna, medan jag hade en föraning om att det var fullt möjligt att servera kött av okänt ursprung på restaurang. Av de 61 restaurangerna som tillfrågades var det hela 41 som inte kunde styrka ursprungsland på sitt kött, dvs t.ex. visa upp följesedel eller förpackning. 14 av 61 (23%) kunde överhuvudtaget inte uttala sig om ursprungsland. Jag hade alltså rätt! Jag fick också fram att det var oerhört sällsynt att en gäst frågade om köttursprung.

Jag ringde upp Svenska Dagbladet först eftersom de satsar mycket på matfrågor och de nappade! Det blev en artikel på nästan en hel sida. Samma dag plockade ABC-nytt upp nyheten och rapporterade i sin morgonsändning på TV. Veckan efter blev det en stor artikel i lokaltidningen Mitt i Södermalm. Parallellt med detta hade jag naturligtvis börjat sprida SvD-artikeln på twitter. Den spreds och nämndes på diverse websidor och -tidningar, t.ex. Svenskt Kött, Äkta vara, Founder’s Alliance, Fri Köpenskap och den snabbväxande facebookgruppen Matfusket. Nu fick jag just nys om att nyheten snart kommer att synas i print igen. Tidningen Restaurangvärlden hörde just av sig för att de planerar en notis och behövde en bra bild. Varje gång kartläggningen nämns, nämner de också att det är Middagsfrid som gjort den.

Visst tog det tid att göra min kartläggning över köttursprung, men jag fick värdefulla säljargument för min produkt (du vet vad du äter när du lagar maten själv jämfört med på restaurang), en nyhet som intresserade många och gav en mycket god exponering som förhoppningsvis gör att folk förknippar oss med någon som bryr sig om matkvalitet och kanske är mer benägna att välja våra kassar.




Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>