Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 31 oktober 2014

Det blev nyckeln till en efterlängtad fart på affärerna

Internet online shopping concept with computer and cart

Jag grundade mitt företag för snart fem år sedan. Heart of Lovikka gör stickat mode som hämtar inspiration från sticktraditionen i Lovikka där det har stickats lovikkavantar sedan 1892. Vi gör en nytolkning av arvet och skapar kläder med hög modegrad. I fjol blev vi nominerade till Årets Modeföretag av Moderådet.

Det har gått trögt att få fart på företaget. Jag ägnande de första tre åren år att bearbeta Sveriges modebutiker för att försöka få in märket där. Men det råder en överetablering av designermärken i Sverige samtidigt som hela branschen har genomgått ett stålbad. De flesta butiker vågar inte ta in nya oprövade märken utan håller sig till ”säkra kort” (läs mer etablerade märken). Alltså uteblev vår tillväxt och jag kände mig bakbunden och låst.

I fjol beslutade jag mig för att vässa min digitala närvaro. Jag hade hittills bromsat den av hänsyn till återförsäljarna. Jag var rädd att de skulle känna sig hotade av det. Men idag har väldigt många butiker egna webbshoppar. Dessutom bedömde jag att det gynnar det övergripande varumärkesarbetet om jag har en stark närvaro på internet.

Jag lanserade webbshop och började arbeta mer aktivt med sociala medier. Jag lärde mig allt om hur man skapar annonser som fungerar på Facebook. Jag implementerade ett program för att omvandla följare på Facebook till köpande kunder.

Strategibytet gav effekt: från 2012 till 2013 ökade vi omsättningen med drygt 65 procent och marginalerna har förbättrats väsentligen. Tack vare att kännedomen kring varumärket ökat får mina lokala återförsäljare alltfler besök från kunder som vill handla Heart of Lovikka. Som grädde på moset har flera butiker börjat kontakta oss och vill börja handla. Strategibytet blev som en positiv spiral och det var nyckeln till att jag äntligen började få fart på affärerna.

Så här i retrospekt låter allt det här så självklart, men det är verkligen inte enkelt att byta spår. Man är inkörd på vissa arbetssätt och vanans makt är stor. Låt den inte vara det. Våga ompröva beslut och våga ändra dig. Mitt råd är att avsätta tid för reflektion och eftertanke. Kanske även ditt företag har potential att växa mer eller bli mer lönsamt om du finjusterar kursen?

1 kommentar till Det blev nyckeln till en efterlängtad fart på affärerna
  1. Anna Fällbom skriver:

    Tack Sofia, jag är i ungefär samma läge som du var med en ny produkt, ett nytt varumärke, som jag ska etablera och känner igen mig i det du skriver om återförsäljare som är försiktiga med att ta in nya produkter/märken. Intressant med hur du omvandlade Facebookföljare till köpare. Tar gärna emot tips :).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>