Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 17 februari 2015

Döden är min drivkraft

dödenärmindrivkraft

Varför gör jag det jag gör? Varför är jag ständigt så törstig på att skapa mer? Varför är jag entreprenör? Det finns många anledningar och många drivkrafter men för mig är det framför allt en som präglar det mesta av mitt skapande – döden.

År 2005 höll Steve Jobs ett så kallat commencement speech på Stanford. Det var då han myntade sitt bevingade uttryck ”Stay hungry. Stay foolish.”. Bakgrunden till att han gav just det rådet till studenterna på Stanford var att han nått insikten att han en dag skulle dö och den insikten fick honom att ständigt våga skapa, experimentera, misslyckas och förändras. Om vi ändå ska dö, varför inte försöka åstadkomma så mycket vi kan under vår livstid? Varför inte bara följa våra hjärtan? Precis så känner jag.

Jag är i grunden är lycklig människa men jag kan stundtals känna en enorm ångest över att jag med största sannolikhet inte kommer att hinna med allt jag vill göra innan jag dör. I mitt företagande drivs jag givetvis av lust, frihet och bekräftelse (och stundtals av pengar – även om ser jag mer pengar som en bonus snarare än en äkta drivkraft). Mitt egentliga och grundläggande syfte som entreprenör är att skapa något värdefullt innan jag dör. Något som bidrar till mänskligheten på något sätt. Det låter ju överdrivet högtflygande och osar kanske av hybris i mångas öron, särskilt eftersom jag ännu inte har skapat särskilt mycket som verkligen förbättrat världen, men det är i sanning min starkaste drivkraft. Jag vill dö lycklig och jag tror att jag gör det om jag ser till att verkligen ge allt jag har till världen innan jag dör. Jag vill hinna ge bort alla mina idéer, all min kraft och all min kärlek till världen. Det är därför jag ständigt måste utforska, ständigt måste skapa och ständigt försöker förnya och förändra. Det är en ständig livskris, en konstant dödsångest och en evig längtan efter lycka som driver mig.

Om jag dör nästa år, vad vill jag då ägna detta år åt? Om jag dör nästa vinter, vad ska jag då ägna hösten åt? Om jag dör imorgon, vad väljer jag att göra idag? Jag tror inte på att till en början ställa sig dessa frågor varje dag – det skulle jag och de flesta andra få en alltför stor ångest av – men jag tror på att ställa sig de frågorna några gång varje månad för att på sikt känna sig trygg i att svara på frågan varje dag. 

Du kommer att dö. Vad väljer du att fylla ditt liv med fram tills dess?

Nils von Heijne är delägare och Creative Director på den digitala kommunikationsbyrån Pronto. Han är en flitigt anlitad föreläsare och har startat en rad olika bolag med fokus på den digitala världen – senast som medgrundare till den sociala musikappen OneSong.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>