Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 26 oktober 2014

Fet och framgångsrik är möjligt

fet och framgångsrik

Kan man vara fet och framgångsrik?

I dagens mediebrus, med alla dessa flöden där vi konsekvent, genom både text och bild får ta del av andras synpunkter, vardagsliv och glädje – och sorgeämnen etc så gäller det att sålla.

Jag går inte i gång på allt jag skulle kunna gå i gång på, helt enkelt för att jag inte hinner, orkar eller ens vill bevärdiga vissa grejer jag läser med min uppmärksamhet. Häromdagen gick jag dock i gång ordentligt.

FET OCH FRAMGÅNGSRIK ÄR EN OMÖJLIGHET, skriver en av Sveriges varumärkesexperter i sin blogg på Tidningen Resumé. Blogginlägget förekom av en push från hennes sida i mitt flöde på en av mina sociala mediekanaler. Kvällen innan blogginlägget släpps läser jag detta:

”I dag är det valfritt att träna. I morgon är det ett krav från din arbetsgivare.

Jag klev in på Intersport och betjänades av en expedit med 50 kg övervikt.

‘Hur tänkte de vid anställningsintervjun’ undrade jag spontant?

Hennes förmåga att på ett trovärdigt sätt representera sin arbetsgivares varumärke var lika med noll.”

I pushinlägget kunde också läsas om en bokrelease av boken Fit & Framgångsrik och att det i morgondagens blogginlägg skulle komma ett konkret exempel på en arbetsgivare som redan infört att det är ett krav för personalen att vara vältränad (läs tränar mycket). Underförstått skulle man kunna uppfatta detta som att man inte får arbeta hos nämnda företag om (man inte ser ut som om man) tränar mycket.

Jag blev minst sagt paff och kände mig illa till mods. Kan man diskrimineras av en arbetsgivare för hur man ser ut? För att man, enligt någon, inte passar in i arbetsgivarens varumärke . Är det inte samma sak som att bli diskriminerad för sin religion, sin hudfärg, sitt kön, sitt handikapp eller sin ålder?

Jag driver en glassfabrik, där en stor del av vår nuvarande, och förhoppningsvis fortsatta framgång, beror på hur jag byggt vårt varumärke.

Jag ställde ett par frågor till varumärkesexperten:

”Jag tänkte att ditt inlägg var ett test, för att se hur folk reagerade. Men sen läser jag din förklaring, och blir riktigt skrämd. Du som skall vara varumärkesproffs, jag har mitt eget företag. Jag är mitt varumärke. Jag tillverkar glass, gräddglass. Jag är överviktig.

Eftersom man enligt dig inte får vara överviktig om man arbetar på Intersport hur tycker du att jag funkar som varumärke för min glass? Är det ok att jag är överviktig för att jag gör gräddglass , dvs motsats till träning/träningsverkryg/ träningskläder som finns på Intersport?

Eller är det enligt dig som varumärkesproffs inte ok att jag är överviktig om jag representerar mitt företag/varumärke eftersom kunderna då kanske inte vågar äta min glass, för att då kanske de till slut ser ut som mig?

Vad ska jag göra då. Om jag inte klarar att gå ner i vikt? Sluta jobba med mitt varumärke och låta någon som är vältränad göra det istället? Kanske ska jag lägga mig på soffan?”

Jag har ännu inte fått svar av experten.

Jag väger i dag 40 kg mer än vad jag gjorde för 10 år sedan. Jag är i detta fallet helt ointresserad av att analysera varför jag väger mer nu än då. Det hör heller inte hit huruvida jag försökt gå ner i vikt men misslyckats, eller om jag inser att det vore bättre för min hälsa om jag vägde mindre än vad jag gör.

Den här diskussionen berör huruvida personers övervikt påverkar ett varumärke beroende på vad det är för varumärke. Samt om en överviktig person anses vara mindre trovärdig för att hen är överviktig. Givetvis berör diskussionen också huruvida man som arbetsgivare har rätt att säga till sin anställd eller potentiellt blivande att hen antingen måste träna mer (alt se ut som hen tränar mer) eller annars inte kan arbeta där pga hen inte är tillräckligt vältränad vilket kan skada varumärket. Dvs att arbetsgivare selektivt får skapa en homogen grupp utifrån utseende.

Diskussionen berör den här gången i n t e det faktum att statisk visar att sjukdomsdagar och annan frånvaro drastiskt kan minska då arbetsgivare via incitament entusiasmerar medarbetare till att träna mer, sluta röka, äta bättre etc.

Det är verkligen inget nytt att arbetsgivare kan påverka sina arbetstagare till en hälsosammare livsstil. Redan i slutet på 90-talet sökte jag arbete på ett konsultföretag där man skulle satsa mer på personalens välmående. 2007 fick Örserums Åkeri i Jönköpings Län utmärkelsen Årets Mest Attraktiva Arbetsgivare för att de erbjudit de anställda som valde att under en period träna x antal timmar samt sluta röka, en extra betald semestervecka under sommaren.

Det nya i diskussionen berör alltså om personalens övervikt (vilket inte alltid behöver vara kopplad till ohälsa) kan skada en arbetsgivares varumärke?

När det gäller den nämnda sportbutiken kan jag inte med ord utrycka min tacksamhet över att de valt att anställa en variation av personal som kan spegla verkligheten.
När jag, som överviktig, beger mig till butiken för handla ett plagg eller ett verktyg för att lättare kunna träna är det mycket möjligt att jag väljer att närma mig en person som till kroppen är mer lik min än någon som väger 40 kg mindre än vad jag gör. Då diskriminerar jag inte utan väljer att utöva min rätt till valfrihet. Jag tror att många som är överviktiga tänker och gör detsamma. Personal i butiken som är överviktig blir då enligt mig framgångsrik i det hon gör.

När det gäller mitt eget företag, mitt eget varumärke, tänker jag att det funkar, att det är möjligt att vara både fet och framgångsrik. Jag upplever nämligen att jag är både och. För att svara på frågan jag ställde längst upp.

Men nu är i och för sig jag inte den riktiga varumärkesexperten.

Dessutom vet jag förstås inte om jag skulle vara mer framgångsrik om jag istället var smal.

Jag hoppas helt enkelt att mitt utseende inte är av vikt för mig och mitt varumärke att lyckas. Det vore så oerhört trist och ytligt om det var så.

Du som vill läsa blogginlägget ”Fet och framgångsrik är omöjligt” på Tidningen Resumés blogg hittar det här

1 kommentar till Fet och framgångsrik är möjligt
  1. Elin skriver:

    Tack för ett vettigt inlägg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>