Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 3 november 2014

Fördelen med att inte kunna något om sin bransch

preview_COLOURBOX6657146

I lördags var jag prisutdelare på Direkthandelns Förenings gala. Jag delade ut ett deras årliga kvinnliga entreprenörspris på 50 000 kr och i år gick priset till Lesley Pennington på Bemz. Bemz affärsidé är att sälja soff- och fåtöljöverdrag för IKEA-möbler. Det är en affärsidé som bygger på hållbarhet och återanvändning och sånt gillar jag! Varför köpa ny soffa, när man kan piffa upp sin gamla med ett nytt fräscht toppmodernt tyg?

Lesley och jag har det gemensamt att vi båda har gett oss in i branscher som inte hade någon som helst erfarenhet av sedan tidigare, jag i livsmedelsbranschen och hon i möbelbranschen. Detta är två gamla branscher som länge kännetecknats av tradition och att försäljning sker på ett visst sätt. Vi var både föreläsare på Direkthandelns Förenings årsmöte för att vi är innovatörer. Men egentligen har ingen av oss uppfunnit något nytt. Vi har bara paketerat produkter och tjänster på ett nytt sätt. Jag säljer mat på ett annorlunda sätt och hon säljer möbelöverdrag på ett annorlunda sätt. Ett innovativt sätt, kan man säga. Kanske kommer de mest utvecklande idéerna i en bransch från personer som befinner sig utanför branschen och därmed kan se möjligheter från ett annat håll. Lesley tror att hennes naivitet varit en fördel. Hon möttes i början av kritiska röster som inte trodde på idén alls. Den produkten/tjänsten finns ju redan. Ja, men att få ett sofföverdrag i ett annat tyg var ganska bökigt att fixa även om det går. Nu levererar Bemz till 35 länder. Hon har inga lager utan överdragen sys upp efter beställningen är gjord. Man kan välja mellan hundratals tyger som alla går att tvätta.

När jag först startade upp var min första utmaning att handla mat av någon köpman med en bra rabatt. Jag ville också att de skulle packa kassarna åt mig i deras kylrum. Jag vet inte hur många gånger jag fick höra ”nej, det där med e-handel med mat har vi redan testat, det går inte”. Men de hade egentligen bara testat e-handel med butikssortimentet, leverans dagen efter och där varje kund fick köpa sin egen unika kasse. Min idé bygger på att massor med familjer beställer exakt likadana kassar och får dem 9 dagar efter beställning. Det är lättare att packa hundra kassar som ska exakt likadana ut än hundra olika kassar. Dessutom har jag 9 dagar på mig att planera bemanning och produktion. Det öppnar lite nya möjligheter.  Möjligheter som jag kanske aldrig hade sett om jag varit i livsmedelsbranschen i hela mitt vuxna liv.

2 kommentarer till Fördelen med att inte kunna något om sin bransch
  1. Max Valentin skriver:

    Jag håller med dig Kicki, korspollinering är vägen framåt! Det jag undrar är hur man gör detta systematiskt i streamlineade organisationer. Mitt förslag är den ”trojanska byrån” http://blogg.entreprenor.se/foretagsamt/skaffa-dig-en-obekvam-arbetsplats/ är det något vi skulle kunna ta med oss till Middagsfrid?

  2. Kicki skriver:

    Intressant. Vi har ett traditionellt kontor med provkök och behöver våra platser och har inte möjlighet att ta emot folk som sitter hos oss, åtminstone inte i någon större utsträckning. Det är ganska fullt tryck här just nu. Men gillar idén även om jag inte riktigt förstår hur det fungerar i praktiken. Överhuvudtaget tror jag på att blanda sig med folk i andra branscher och andra samhällssektorer. Hemmablindheten begränsar oss allihopa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>