Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 25 februari 2015

Hur man strukturerar upp sitt jobb som företagare

NBN_story

En vanlig fråga som jag brukar få är hur man strukturerar upp sitt jobb som egenföretagare. Många anser att det verkar svårt eftersom man själv bestämmer sin struktur och sina prioriteringar. Jag tänkte därför berätta lite om hur en vanlig dag för mig ser ut samt hur jag strukturerar upp min vardag för att vara produktiv.

Klockan 08.00 börjar jag dagen med att duscha för att sedan äta frukost och ta en kopp kaffe.

Klokan 08.30 sätter jag mig i bilen för att köra till butiken där jag även har mitt kontor. Då börjar jag med de rutiner vi har för butiken. Räkna kassan, damsuga, tömma soppor, osv.

Klockan 10.00 så öppnar vi. Det brukar vara som lugnast första timmen så då brukar jag passa på att kolla igenom mailen och flagga de mail som är viktigast och börjar sedan svara på dessa. Jag sätter även upp en lista med  saker som ska göras under dagen, sorterat i viktigast först och det minst viktigast sist.

Klockan 12.00 börjar det rulla in kunder med tätare mellanrum så desto mer man hunnit få gjort desto bättre är det. När man har kunder i butiken så vill jag kunna ge allra bästa service utan att ha massa annat jobb som tynger mig.

klockan 13.00 brukar jag normalt sett äta lunch. Då brukar jag äta och läsa nyheterna samtidigt. Det vill säga en lite paus från den stressiga vardagen.

Klockan 14.00-17.00 brukar det vara blandat jobb mellan att ta hand om kunder, att beta av listan, samt att hjälpa de anställda med struktur av produktionen.

Vissa dagar går jag hem mellan 17.00-18.00. Och då brukar jag se till att bocka av det sista på listan. Men de kvällar som jag stänger butiken och därmed jobbar till 20.00 så brukar jag förutom att göra klart allt på listan försöka att ta tag i de saker som man annars inte hinner. Som att skriva mail till gamla kontakter . Annars är det väldigt bra att lägga den extra tiden på klassiskt administrationsjobb som att betala räkningar göra bokföring och så vidare.  På detta vis flyter de normala dagarna på. Sedan innebär många dagar även möten och deltagande i diverse event.

En av de viktigaste sakerna för mig är just mina prioritetslistor.  För med hjälp av dessa kan jag tydligt se vad som ska göras. samt hur mycket jag hunnit att göra. Det fungerar både som ett sätt att ha kontroll, samt att mäta sin effektivitet. Sedan är det ju som alltid väldigt viktigt att se till att vara så effektivt som möjligt på de timmar som man är på jobbet så att man inte förlorar någon tid på onödiga saker.

Lycka till med att bli produktiva!

Peter Arneryd

Jag är Peter Arneryd, grundare till varumärket Nerdy By Nerds, där jag arbetar som Marknadsförings- och Säljchef

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>