Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 10 februari 2015

Något som är fantastiskt, men som också skapat vårt största problem just nu

nerdybynerds

För en entreprenör med ett nystartat bolag uppstår problem snarare som en regel än ett undantag. Oavsett vilket nystartat företag du skulle fråga kommer de garanterat att beskriva tidsbrist, pengabrist, eller den jobbiga situationen där man bara vill att företaget ska växa! Det inträffar en märklig och speciell form av växtvärk. Vårt företag har i alla fall just nu ett liknande problem. Nämligen att hålla leveransdagen av våra produkter.

Mitt namn är Peter Arneryd och jag är en av grundarna till varumärket Nerdy By Nerds. Vi mäter, producerar och säljer skräddarsydda jeans. Allt under samma tak i vår ”butiksfabrik” på köpcentret Mobilia i Malmö.

Lugnet har sedan länge infunnit sig på Mobilia efter en intensiv jul. Men inte för oss. Det härligaste med julen är att det är försäljningens drömmånad. Om man lyckas skapa bra kampanjer och kommunikation så har man stora möjligheter till att nå fantastiska försäljningsresultat. Det krävs dock att man har planerat ordentligt i förväg. För att vara på säkra sidan ska allt marknadsföringsmaterial vara klart och skickat till print i mitten av november. Annars finns risken att man inte får det i tid eller hinner göra de justeringar som krävs. Under december är det bara att köra. Alla ska köpa julklappar, vilket gör att nästan varenda person är en potentiell kund.

Så hur lyckades vi då med vår julförsäljning?

Jo det blev faktiskt en succé. Väldigt mycket presentkort och byxor måttades upp under december månad. Dessutom har januari fortsatt i samma bana. Något som är helt fantastiskt, men som även skapat vårt största problem just nu.

Hur ska produktionen hänga med? Vi har hamnat i det typiska problemet och ett tillstånd av ”växtvärk”. Det första är att vi egentligen skulle behöva anställa ytterligare en skräddare nu när vi har så hög försäljning. Men man måste hålla i pengarna eftersom decemberförsäljningen eventuellt inte kommer att fortsätta. Då hamnar man direkt i läget att vi får problem att hänga med i produktionen.

Vi vill springa men måste jogga ett tag till.

Just dessa typer av dilemman är  typiska för nystartade bolag. Jag har två råd som jag kan ge för att underlätta när väl dessa dilemman kommer.

Det första  är att inte vara en tidsoptimist. Räkna med att allt som ska göras tar längre tid än vad ni tror. Detta gör att när något väl går snabbare så har ni lite tid över. Det kan vara bland det bästa som kan hända ett nystartat företag. Dessutom finns det lite mer flextid när krisen väl kommer. För tro mig, det gör den!

Det andra rådet som jag kan ge är  att inte planera hur man ska undvika kriserna. Detta kanske låter lite märkligt men det är faktiskt så att det kommer alltid att inträffa oförutsägbara saker. Istället för att ödsla massa tid på att planera för att kriser inte ska inträffa. Så är det faktiskt mycket effektivare att lära sig att hantera dem och lösa dem på ett så effektivt sätt som möjlig. För det är faktiskt så, att det vanligaste sysslan som en entreprenör håller på med är det som kalas för hederlig problemlösning.

Jag tackar så mycket för mig idag. Kommer berätta om nya problem och utmaningar i nästa vecka.

 

Peter ArnerydJag är Peter Arneryd, grundare till varumärket Nerdy By Nerds, där jag arbetar som Marknadsförings- och Säljchef

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>