Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 27 januari 2015

Så kan du skapa värde för andra och dig själv – både i själen och i resultatrapporten

Snow in woman hands

I förra veckan gav jag bort mitt nätverk. Jag tog inget betalt. Jag tvekade aldrig. Det fick mig att må oerhört bra. Jag är dessutom övertygad om att det någonstans i framtiden, på något sätt, kommer att visa sig på sista raden i en resultaträkning. Även om jag ännu inte vet hur.

Jag gav bort mitt nätverk till en person som jag nyligen hade träffat och vars historia jag just fått ta del av. Han är driven entreprenör som har bott, studerat och drivit företag i Sverige i sex år. Han har anordnat konferenser och byggt entreprenörnätverk. Han satsar så hårt på sitt företag att han knappt plockat ut lön på sista tiden. Alla pengar har återinvesterats i bolaget och hans stora framtidsplaner. På grund av denna satsning blev han plötsligt hotad av utvisning – och det med bara några veckors varsel.

Eftersom han inte tagit ut tillräckligt med lön anses han inte bidra tillräckligt till Sverige för att få stanna här. När han i god tro har trott att det var en uppoffring från hans sida att leva på luft för att lyfta sitt bolag och kanske på sikt kunna anställa medarbetare tyckte Sverige uppenbarligen annorlunda. Att han skapat stort värde i samhället där han lever med sin flickvän under många år syntes inte på lönekontot och då anser samhället inte att det är ett äkta värde. Sverige valde att vända honom ryggen.

För att lösa detta behövde han snabbt, på mindre än tre veckor, hitta en tillräckligt stor intäkt för att kunna försöka skjuta på utvisningsbeslutet. Det var därför jag gav bort mitt nätverk. Jag gav honom mina kontakter och jag delade hans berättelse i mina digitala nätverk. Jag fick ett överväldigande gehör och hundratals fantastiska människor ställde genast upp. På mindre än tre dygn regnade nästan 40 erbjudanden om jobb och konsultuppdrag in. Min vän hade köpt sig lite mer tid och jag hade bidragit, om än så lite.

Att ge bort sitt nätverk till någon i en så pass utsatt situation känns nog självklart för de flesta. Men i denna typ av handlingar ligger mer värde än bara ren medmänsklighet. Jag är övertygad om att den bästa affärsidén oavsett bransch ligger just i att ge bort saker. Det kan vara ditt nätverk, din kunskap, dina idéer eller dina fysiska ting. Genom att ge bort saker skapar du värde i andra människors liv och när du gör det bygger du relationer. Vad du än tar dig för som entreprenör är relationer det viktigaste du har. Ingen produkt, inget verktyg, ingen tjänst och ingen app säljer sig själv. Allt börjar alltid med relationer och allt bygger på relationer. Den som förtjänar flest och starkast relationer kommer också att bli mest framgångsrik. Och relationer är verkligen något man endast kan förtjäna. Det är därför jag ger bort saker. Jag ger bort mina kontakter, min kunskap och mina idéer till vem som än ber om dem. Inte hela tiden men minst en gång per dag. Jag ger bort dem utan att ta betalt och utan att kräva något i gengäld. Det är en sådan människa jag vill vara. Det är en sådan företagare jag vill vara. Och det är precis så jag skapar värde för andra och för mig själv – både i själen och i resultatrapporten.

Här finner du fler inlägg  av Nils Von Heijne

fokusera för att lyckasDu måst fokusera
för att lyckas – Eller?

 

Skola för entreprenörerVar är skolan
för entreprenörer?

 

 

nilsvonheijneNils von Heijne är delägare och Creative Director på den digitala kommunikationsbyrån Pronto. Han är en flitigt anlitad föreläsare och har startat en rad olika bolag med fokus på den digitala världen.

2 kommentarer till Så kan du skapa värde för andra och dig själv – både i själen och i resultatrapporten
  1. Bo Enedahl skriver:

    Vilken härlig läsning ! Tänk om fler tänkte så :) Och jag håller med dig, även om jag inte gjort något så stort, så är det en skön känsla en får om en lyckas skapa ett värde för någon medmänniska.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>