Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 30 januari 2015

Semmelwrap- Hastighetsrekord i produktlivscykeln?

semmelwrap kollage

Likt Tures Sventon gillar jag att gå till botten med saker och ting, särskilt när det kommer till innovationer.

Innovationen Semmelwrapen lanserades för ungefär en vecka sedan, early adopters kastade sig över den likt hungriga hyenor och i en allians mellan sociala och traditionella media har den redan landat hos den tidiga majoriteten av konsumenter. Detta måste vara ett hastighetsrekord i att låta en produkt vandra mellan målgrupper i produktlivscykeln.

Patent och registreringsverket har redan hunnit recensera produkten och belyser det brillianta i att upphovsmakaren Mattias Ljungeberg (på bilden) och bageriet Tösses inte hävdar äganderätt utan låter detta vara ”öppen mat” vilket förmodligen hjälpt till i spridningen. Men man skulle kunna argumentera att Tösses gått lite väl långt i öppenheten kring produkten, trotts mediasuccén finns den inte på deras mediokra hemsida.

Vad man nu undrar som entreprenör är hur kommer detta påverka årets semelsäsong? Hittills kan man iaktta en ca 20% ökning i trafiken kring Semlor och det kanske är en indikator att årets försäljning kan gå förbi toppåret 2013.

graf 1

Diagrammet visar sökvolymerna kring den årligt cykliska produkten Semla. I nedre högra hörnet kan man se hur statistik kring Semmelwrap börjar visas.

Förutom den kortsiktiga framgången som denna innovation verkar bidra med till Semelindustrin som helhet undrar man ju hur det ser ut med långsiktigheten. Ska man köpa aktier i Semelwrapbolaget om de lägger ut en crowd equity kampanj imorgon?

Vi skulle kunna kolla på New Yorks motsvarighet The Cronut, en blandning av doughnut och croissant som lanserades av bagaren Dominique Ansel för ett par år sedan. I diagrammet nedan kan vi se sökvolymerna och att intresset droppar ganska snabbt.

graf 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men om man å andra sidan väger in intresset för upphovsmannen så är det betydligt mer hållbart över tid.

Kontentan blir att innovationer i form av sammanslagning av två hittills kända koncept mår bra av att hållas öppna, dvs inte låsas inne av olika former av immaterialrätter men man bör vara ganska noggrann att med att associera sig som upphovsperson om man vill få  långsiktiga effekter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>