Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 30 oktober 2014

”Sharing economy” är en ny version av franchise

Openbusiness kopia

Väldigt lite är nytt under solen även om vi alla gärna vill påstå att vi är innovativa. Ibland kan det vara bra att kommunicera att man är just innovativ men lika ofta är det bra att lära sig av historien, då kan man slippa stora kostnader.

När jag klev in på arbetsmarknaden byggde vi upp IT-företag med enorm värdering. Många av bolagen gick i konkurs 2001, vissa överlevde och nya dök upp i nästa runda efter 2003. Den generella iakttagelsen att IT skulle växa var korrekt men det var inte alltid man hade koll på den underliggande affären.

Ett exempel är att många av de tidiga e-handelsbolagen satte de mesta av sina investeringar i varumärket och inte i logistiken. Medan bolag som hade bra koll på kärnan i en postorderverksamhet – utskick, returer och effektiva processer ofta gick  bra. Nätet är en avancerad ersättning av postorderkatalogen.

Nu ser vi en ny boom av e-bolag som ska ta sig ut på marknaden. Plattformar som ”disruptivt” revolutionerar marknaden med delandets ekonomi eller ”sharing economy”. Det är mycket möjligt att det är ”revolution” men det kan vara nyttigt att fundera på vad det egentligen är vi ser.

Exempel på delandets ekonomi/öppna affärsmodeller är AirBnB, Uber, Cinetopia och Eatwith. På dessa sajter kan du öppna hotell i ditt hem, göra din bil till en taxi, bli din egen biografägare eller driva restaurang i ditt kök. På alla av sajterna kan du tjäna pengar på en resurs eller talang som du har och få draghjälp av varumärket och den infrastruktur de har byggt upp. Kan vi känna igen detta från någon annanstans?

Att starta verksamhet inom ramen för ett befintligt varumärke kallas traditionellt för ett franchise. Att starta franchise har varit en bra start för många entreprenörer över hela världen. Ett franchise ger dig massa olika saker, ett stort nätverk av andra du kan få stöd och hjälp av, mallar och rutiner men framförallt ett varumärke kunder redan känner till. Att infrastrukturen och varumärket är där gör att du som entreprenör kan fokusera på service och nöjda kunder.

Världens största franchise är kedjan Subways med totalt 22 000 restauranger men det är inte bara inom snabbmat konceptet används, det finns i mängder av branscher; hårsalonger, amerikanska redovisningstjänster, städning för att nämna en del.

Affärsmodellen bygger på att de som äger varumärket och du som franchisetagare tjänar  på att fler företag ansluter sig. Det är en klassisk marknadsmässig win-win. Arbetsdelningen är att franchisetagare (t.ex. butiksägaren) möter slutkunden och varumärkesägaren ser till att skapa återköp och lojalitet.

Om vi ser på öppna affärsmodeller på samma sätt som vi ser på franchise, vilket slutligen e-handeln gjorde i relation till logistiken, kommer vi spara mycket tandagnisslan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>