Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 23 januari 2015

Svår balansgång mellan affärsmässighet och opinionsbildning

Företagsamt

När jag startade företag fick jag en plattform där jag kunde driva frågor som jag tyckte var viktiga. Som storköpare av livsmedel kunde jag plötsligt ställa lite krav på produkter jag köpte. Det var något annat än att påverka som enskild konsument. Leverantörerna började lyssna på mig. I takt med att jag fick allt fler kunder, blev jag lite av en makthavare. Jag var och är engagerad i allt från E-nummer och bekämpningsmedel till hormonstörande ämnen i förpackningar och palmolja som ger upphov till skövling av regnskog.  

Jag blir numera anlitad som föreläsare för att prata om klimatsmart mat där jag bl.a. visar hur mycket utsläpp olika råvaror genererar och hur liten roll transporterna av mat spelar i sammanhanget. Jag lär ut hur man kan ta hand om rester och försöker inspirera till att äta mindre kött och framförallt att äta mindre rött kött. Ibland deltar jag i paneldebatter på konferenser. Min drivkraft är fakta och kunskap. Jag vill bidra och verka för det som är bäst för hälsa och miljö. Jag vill skapa opinion och t.ex. förändra svenskarnas attityd till kött och E-nummer. Sen är det ju trevligt om fler vill köpa mina matkassar när de hört mig prata. Det blir business för mig samtidigt som de som köper sänker sina matrelaterade utsläpp av växthusgaser.

Jag vill känna mig helt fri att argumentera för ”den goda saken” när jag står på scen och även i sociala medier. Ibland känner jag mig dock begränsad av att jag samtidigt driver ett företag. Jag måste också vara affärsmässig när jag är ute och föreläser eller debatterar. Mitt företag är inte hundra procent miljövänligt. Vi levererar t.ex. kött trots att det genererar stora utsläpp. Innehållet i våra matkassar är inte hundra procent ekologiskt även om jag verkligen tror på ett ekologiskt kretsloppstänkande. Det vore bättre för miljön om alla åt vegetariskt och ekologiskt och jag känner ibland att jag hycklar när jag säljer kassar med kött och konventionellt odlade råvaror. Men då skulle vi troligen inte sälja så många kassar. De flesta vill ha kött, fisk och fågel på sin meny. Jag försvarar mig med att det är bra att jag driver ett lite större bolag och därmed påverkar en större grupp människor att äta lite bättre, äta lite mer vegetariskt och lite mer ekologiskt istället för att sälja en helt ekologisk kasse som några få har råd med eller en vegansk kasse som nästan ingen vill ha. Eftersom jag säljer matkassar med en ganska stor del icke-ekologiskt innehåll drar jag mig för att gå in i debatten om ekologiskt kontra konventionellt jordbruk för att jag är rädd att få kritik för min verksamhet.

Jag hänger inte heller ut mina leverantörer och samarbetspartners offentligt, t.ex. i sociala medier om jag skulle ogilla någon av deras produkter eller utspel. Det vore dålig affärssed och skulle förstöra vårt samarbete. Då tar jag hellre upp eventuella problem som uppstår internt och då framförallt om de berör oss. Däremot kan jag gå hårt emot andra producenter och livsmedelskedjor på twitter för dålig service, för att de säljer produkter med en massa E-nummer eller för  att de beter sig monopolistiskt mot små leverantörer. Det blir egentligen ganska skevt och skulle aldrig hålla för en objektivt undersökande journalist. Jag skriver inte heller alltför mycket negativt om t.ex. industriellt framställd citronsyra (E330) trots att jag ogillar det, men det är en tillsats som vi själva har svårt att undvika i kassarna. Det finns i så många produkter och jag vill inte väcka den björn som sover trots att jag tycker att folk har rätt att få veta hur citronsyra framställs.

Kanske måste jag bara acceptera att jag är en affärskvinna och inte en objektivt undersökande journalist? Jag är inte objektiv utan går ständigt balansgång mellan att vara affärsmässig och att vilja rapportera precis som det är. Jag har propagerat så hårt för fördelarna med att äta mindre kött att en av mina kunder blivit vegan. Därmed kunde hon inte längre vara kund hos oss.  Där var jag en så duktig opinionsbildare att det drabbade min verksamhet. Men då valde jag att se det som en vinst i alla fall, rent miljömässigt.

Tips till liknande inlägg

liselotte 190115Mod att bryta mönster
Han frågar: Hur många
av er har secondhandkläder
på er här idag? 

Group of people in protective suit inspecting chili pepperKonsumenterna tror att de lever i ett reglerat samhälle
Eftersom styrelsen nog kan sägas vara experter inom
konsumentområdet, kan de konstatera att samhället
till stor del är oreglerat.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>