Annons
Annons
Annons
Annons

Publicerat: 2 december 2014

Vi vill inte längre binda oss

preview_COLOURBOX1229898

Veckans trendspaning är att bindningstider är ute, flexibilitet är inne. Jag sa upp mitt medlemskap på SATS häromdagen för att att jag känner mig låst. Jag vill kombinera min träning med danskvällar och lite yoga på någon hardcore-yogastudio. På sommaren vill jag springa och gå promenader i skogen. Men då blir det för dyrt att behålla medlemskapet på gymmet. SATS erbjuder inga andra alternativ än att bli medlem i minst 24 månader. Häromveckan åt jag lunch med en varumärkesguru som pratade om SATS som ”gymmet där man aldrig tränar”. Hen hade själv kort där, men tränade ungefär en gång i månaden. Hen kände många andra med ungefär samma träningsmönster. En del tycker kanske att det känns bra att ha ett träningskort i plånboken, även om träningen inte blir av. För då är man ”en sån som tränar”. För mig känns det inte bra att ha ett träningskort om jag tränar mindre än två gånger i veckan på gymmet.

Nog om SATS. Det var egentligen bara något som fick mig att börja tänka på bindningstider. Tele2 släppte nyligen sina bindningstider. Mitt företag Middagsfrid släppte bindningstiden för längesen när vi märkte att kunderna stannade ändå. Vi behövde inte tvinga dem att vara kunder längre än de själva önskar. Tjänsten är så bra att de köper fler än en matkasse i alla fall. SAGA, ett lokalt gym runt hörnet erbjuder alla tänkbara träningsalternativ, allt ifrån årskort till engångsbiljetter och klippkort. Fitness 24 Seven har ingen bindningstid, däremot en uppsägningstid på två månader vilket i praktiken visserligen innebär två månaders bindningstid. Men det gör det ändå möjligt att träna inne på vintern och t.ex. springa ute på sommaren.  Sen ska tilläggas att startavgifter är en form av inlåsning, eftersom de flesta nog känner sig manade att stanna längre om startavgiften är hög.

Det ringer ofta säljare till mig och försöker sälja olika digitala tjänster. De nämner ofta i sin säljpitch ”vi har inga bindningstider” och jag märker att jag triggas av detta. Jag gillar att prova nya tjänster, men är högst ovillig att gå in i olika 24-månaders-commitments. En googling på bindningstider visar att många städföretag inte har någon bindningstid. Jag tror att detta ligger i tiden. Vi är nyfikna på att variera oss och prova nytt. Att vara en långvarig och trogen kund till en leverantör har tappat lite av sin attraktionskraft. Detta bekräftas av mitt tidigare inlägg här på bloggen, Nöjda kunder kommer inte tillbaka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>